News

Dance verdringt rock op de popfestivals

December 11th, 2024

English below

In 2024 was dance veruit het meest geprogrammeerde genre op de toonaangevende Nederlandse popfestivals. Bijna een derde van al het muzikale aanbod kwam voor rekening van dj’s/producers, ruim 10% meer dan in 2016. Dit ging met name ten koste van het rockaanbod, waarvan het aandeel kelderde van 32% naar 19%. Rockmuziek is uit onder de Nederlandse popfestivalbezoeker.

Meer optredens, minder diversiteit

Hoewel veel muziekfestivals het in 2024 moeilijk hadden en een flink aantal zelfs besloot te stoppen, is het muzikale aanbod op de grote festivals flink toegenomen. In 2024 waren er gemiddeld 39 optredens per festivaldag waar dat in 2016 nog 29 optredens per dag waren. Ondanks dat ook ten opzichte van 2022 (het eerste festivalseizoen na de pandemie) het aantal optredens toenam, is de diversiteit aan artiesten op deze festivals niet toegenomen. Het aandeel van vrouwelijke artiesten op de festivalpodia was dit jaar lager dan in 2022 en die trend gold voor alle onderzochte festivals. Overigens groeide het aandeel vrouwelijke artiesten op de hoofdpodia van de festivals wél sinds 2022. Ook de diversiteit in herkomst van de artiesten is verminderd: het aandeel van niet-Europese artiesten is met de helft afgenomen sinds 2016. Een verklaring hiervoor kan liggen in de sterke kostenstijgingen van de afgelopen jaren, zowel vanuit het perspectief van de internationaal tourende artiest als van de festivals zelf.

 

Het best bewaarde geheim

Festival Best Kept Secret doet zijn naam eer aan: het Brabantse festival heeft zowel het meest diverse als het meest onderscheidende muziekaanbod. Van iedere 100 optredende artiesten op dit festival waren er 11 optredens van dezelfde artiesten op de drie voorgaande edities van BKS en waren er 8 optredens van dezelfde artiesten op de andere grote Nederlandse festivals in hetzelfde jaar, waarmee Best Kept Secret het meest unieke van de grote popfestivals genoemd kan worden.

 

Pop, mannen en Nederlandse artiesten domineren hoofdpodia

Meer dan de helft van de muziek die geboekt worden op de hoofdpodia van de festivals valt binnen de genregroep pop/elektronisch; van de headliners behoort zelfs 61% tot dit genre. Bijna de helft van alle artiesten op de hoofdpodia was Nederlands afgelopen jaar en daarmee is de hegemonie van Britse artiesten op de grootste podia afgelopen; dat aandeel daalde van 60% naar 25%. Hoewel het aandeel mannelijke artiesten op de hoofdpodia gelijk was aan de totale programmering van de festivals (75%), was van de artiesten die headliner waren nog zo’n 90% man in 2024.

 

Op het moment dat de meeste festivals de eerste namen voor de editie van 2025 naar buiten brengen en de tickets in de verkoop gaan – of al bijna uitverkocht zijn, zoals bij de Zwarte Cross – is het tijd om terug te kijken op het afgelopen festivalseizoen en hoe het muziekaanbod op de festivals zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Op 11 december 2024 verscheen het rapport Festivalprogrammering in Nederland 2024, samengesteld door Martijn Mulder, onderzoeker aan de Hogeschool Rotterdam.

 


Dance is displacing rock at pop festivals

Diversity of artists not increasing since 2022

In 2024, dance was by far the most programmed genre at the leading Dutch pop festivals. DJs/producers accounted for almost a third of all musical offerings, over 10% more than in 2016. This was particularly at the expense of rock offerings, whose share plummeted from 32% to 19%. Rock music is out of fashion among Dutch pop festival-goers.

More performances, less diversity
Although many music festivals struggled in 2024 and quite a few even decided to quit, the musical offerings at major festivals increased considerably. In 2024, there were on average 39 performances per festival day where there were 29 performances per day in 2016. Despite that also compared to 2022 (the first festival season after the pandemic) the number of performances increased, the diversity of artists at these festivals did not. The share of female artists on festival stages was lower this year than in 2022, and this trend was true for all festivals surveyed. Incidentally, the share of female artists on the main stages of the festivals did grow since 2022. Diversity in artists’ origins has also declined: the share of non-European artists has decreased by half since 2016. One explanation may lie in the sharp cost increases of recent years, both from the perspective of the internationally touring artist and the festivals themselves.

The best-kept secret
Festival Best Kept Secret lives up to its name: the Brabant-based festival has both the most diverse and the most distinctive music offering. Of every 100 artists performing at this festival, there were 11 performances by the same artists at the three previous editions of BKS and there were eight performances by the same artists at the other major Dutch festivals in the same year, making Best Kept Secret the most unique of the major pop festivals.

 

Pop, men and Dutch artists dominate main stages
More than half of the music booked on the festivals’ main stages falls within the genre group pop/electronic; of the headliners, even 61% belong to this genre. Almost half of all artists on the main stages last year were Dutch, ending the hegemony of British artists on the biggest stages; that share dropped from 60% to 25%. Although the proportion of male artists on the main stages was similar to the festivals’ overall programming (75%), of the artists who headlined, around 90% were still male in 2024.

At a time when most festivals announce the first names for the 2025 edition and tickets go on sale – or are already almost sold out, as was the case with the Zwarte Cross – it is time to look back at the past festival season and how the music offerings at festivals have developed in recent years. The report Festival Programming in the Netherlands 2024, compiled by Martijn Mulder, researcher at the Hogeschool Rotterdam, was published on 11 December.